Af Rasmus Jønsson
 | 
Budgetforhandlinger handler om alt det, der lægger op til en god, konkret og nærværende politisk debat:  Børn, skoler, ældrepleje, veje og cykelstier, grønne områder, byudvikling, gadebelysning, kulturliv og mere i samme vedkommende dur. Men politikerne griber kun kortvarigt efterårets gavebod af muligheder for at tiltrække vælgernes opmærksomhed, skriver Rasmus Jønsson.
Budgetforhandlinger handler om alt det, der lægger op til en god, konkret og nærværende politisk debat: Børn, skoler, ældrepleje, veje og cykelstier, grønne områder, byudvikling, gadebelysning, kulturliv og mere i samme vedkommende dur. Men politikerne griber kun kortvarigt efterårets gavebod af muligheder for at tiltrække vælgernes opmærksomhed, skriver Rasmus Jønsson.
Foto: Jens Dresling, Ritzau Scanpix

Frem i lyset med budgetforhandlingerne

Sensommerens budgetforhandlinger burde være kommunalpolitikernes juleaften, når det gælder om at få opmærksomhed om deres arbejde, skriver Rasmus Jønsson.

Efter sommerferien skal landets kommunalpolitikere igen til forhandlingsbordet for at bakse de kommunale budgetter på plads. De fleste sager på forhandlingsbordet har stor betydning for borgerne i de enkelte kommuner.
For det handler om nære ting, borgerne møder i deres hverdagsliv. Om børn og skoler, ældreplejen, om veje og cykelstier, grønne områder, byudvikling, gadebelysning, kulturliv og meget mere. 
Så rigtig meget af det, der bliver behandlet til budgetforhandlinger i landets byråd i slutning af august og begyndelsen af september, er væsentligt og relevant for borgerne. Det gælder, hvad enten der skal spares eller deles penge ud. Derfor er det også besynderligt, at politikerne ikke kommunikerer bedre og mere offensivt på ryggen af budgetforhandlingerne. Som regel er det kun i en kortere periode, op til og efter indgåelsen af aftalen, at man støder på politikere, der taler om budgetforhandlingerne.


Små pip      
En lang række af de beslutninger og uenigheder, der er på dagsordenen i forbindelse med budgetforhandlingerne, når derfor aldrig ud til borgerne. I perioden op til forhandlingerne er der altid debat og omtale i medierne, men set i forhold til, at budgetforhandlingerne burde være kommunalpolitikernes juleaften, hvad angår at få opmærksomhed om deres arbejde, er det forholdsvis små pip de fleste steder.  
Når budgettet så er på plads, forsøger de forskellige partier at sælge deres 'sejre' ind hos medierne. Der bliver sendt pressemeddelelser ud med resultaterne og politikerne bruger aktivt de sociale medier til at fortælle om de gode resultater,  de har kæmpet i hus og hvor store banditter deres politiske modstandere er. Men set i forhold budgetternes størrelse og hvor relevant indholdet ofte er for borgerne, burde der kunne vrides mange flere historier ud af budgetforhandlingerne. 

Interesseret i et abonnement? – klik her

Log ind på Kommunen.dk
Glemt kodeord?

Politikerliv

Økonomi

Tilmeld dig Kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik

Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57