Af Maria Steno
 | 
Kommunikationsrådgiver og tidligere kommunalpolitiker, Selvstændig

Vent ikke på valgkampen

”De andre mødre ville sige, vi spiser utrolig meget hvidt brød, og jeg stiller utrolig mange spørgsmål om grundejerforeningen, skolen, bymidten, dagplejen, løberuten og så videre. Det har grundlæggende været min tilgang som kommunalpolitiker gennem 20 år.”

4 ud af 10 ved ikke, at der er kommunalvalg til efteråret, viser en analyse fra Momentum, og hvor skulle vælgerne også vide det fra? Medierne er ikke begyndt at skrive om det endnu - og heldigvis for det. Vælgerne er nemlig mere modtagelige overfor politiske budskaber, når der ikke er valgkamp. Og de interesserer sig mere for kernevelfærden end for kandidaterne. Så det er nu, politikerne skal tale politik.

Et nyt valg venter i Danmark til efteråret. Men et eller andet sted er der hver måned et nyt valg, og mange danskere er formentlig ved at være valgkamp-trætte efter den intense mediedækning af det amerikanske, franske og britiske valg. Og inden vi når frem til kommunalvalget, skal vi også forbi det tyske valg i medierne. Derfor tror jeg kun det er godt, at vælgerne endnu ikke er belemret med en intens kommunalvalg-dækning. Dækningen i landsdækkende medier kommer først omkring efterårsferien, når plakaterne kommer op i lygtepælene. Før den tid opdager de sidste vælgere nok ikke, at der er kommunalvalg til november, og det er helt fint. Bare de stemmer på valgdagen.

  ”De andre mødre ville sige,
vi spiser utrolig meget hvidt
brød, og jeg stiller utrolig
mange spørgsmål om
grundejerforeningen, skolen,
bymidten, dagplejen,
løberuten og så videre. Det
har grundlæggende været
min tilgang som
kommunalpolitiker gennem
20 år.”

Inden valgkampen - i vælgernes øjne - går i gang, er der nemlig langt bedre mulighed for at komme i konstruktiv dialog med borgerne om politiske budskaber og forslag. For jo mindre valgkamp – jo mere åbne er borgerne overfor at lytte og tale med politikerne. Og de er endda også mere påvirkelige, siger valgforskningen, som overraskende nok konkluderer, at kun få skifter parti tæt på valgdagen. Valgkampen udgør primært en bekræftelse af en beslutning, de mere eller mindre bevidst har taget tidligere.

Det er egentlig ikke så underligt, for i en valgkamp bliver de pragmatiske, konsensussøgende, samskabende kommunalpolitikere alt for ofte forvandlet til dogmatiske sælgere, som kommer med løfter, som lyder for gode til at være sande og ofte viser sig at være det. Det siger sig selv, at det i længden er en dårlig taktik, som ikke skaber loyalitet og tillid hos vælgerne.

Mødregrupper vigtige kilder

Derfor skal kommunalpolitikere med håb om genvalg ikke vente på valgkampen. De skal tale politik med borgerne hele tiden og ikke mindst NU! Også selvom det snart er sommerferie. Og når jeg siger, kommunalpolitikerne skal tale politik, så skal de ikke tale om partier, politikere, valg og valgløfter. De skal tale med borgerne om de udfordringer og problemer, borgerne støder på i hverdagen i kommunen.

Det er i den sammenhæng helt fint, hvis borgerne ikke selv identificerer dialogen som politik, men opfatter det som en samtale om legepladser, hjemmepleje eller cykelstier. Jeg plejer - halvt i sjov, halvt i alvor - at sige, at mine forskellige mødregrupper har været blandt mine vigtigste politiske kilder. De andre mødre ville sige, vi spiser utrolig meget hvidt brød, og jeg stiller utrolig mange spørgsmål om grundejerforeningen, skolen, bymidten, dagplejen, løberuten og så videre. Det har grundlæggende været min tilgang som kommunalpolitiker gennem 20 år. Jeg taler politik gennem spørgsmål til borgerne ved sidelinjen til fodbold, i køen i Netto, på genbrugspladsen og så videre. Jeg præsenterer aldrig valgløfter eller politiske programmer, medmindre borgerne spørger mig om det, og det gør de faktisk utrolig sjældent. De holder sig til sagen, for det er det, der betyder noget for deres hverdag.

Bedre at lytte end at tale

Politikerne skal med andre ord lytte og identificere borgernes behov gennem gode spørgsmål og direkte kontakt, så de på den baggrund kan udvikle relevante politiske løsninger og budskaber her og nu. Og selvfølgelig også senere i valgkampen, men der er ingen grund til at vente. Jo før, jo bedre, jævnfør valgforskningen.

Min pointe er, at den adfærd, nogle politikerne viser i valgkampen, ikke sælger, men oversælger. Det er ligesom ved alt andet salg bedre at lytte end at tale. Det handler om at identificere ”kundens” behov og komme med relevante løsninger. Kun dårlige sælgere fremviser et samlet produktkatalog til alle potentielle kunder, uden de har bedt om det. Tænk over det, inden du trykker 1000 flyers med syv valgløfter og deler dem ud dagen før valget.

Kommunikation

Netværk

Tilmeld dig Kommunen.dks nyhedsbrev

Cookie- og privatlivspolitik

Afmeld nyhedsbrevet

Pressenævnet
© Kommunen ApS 2017  |  CVR: 31 88 59 57